Jeroen in Stockholm!

Boottrip naar Helsinki!

Hey allemaal,

Na een bliksem bezoek aan Helsinki ben ik inmiddels alweer een paar dagen terug in Stockholm. Dit betekent dat ook alle nieuwe vakken alweer zijn begonnen, dus de studie ook weer.

Wink

De boottrip naar Helsinki was een groot succes en erg gezellig! Wel een aparte ervaring hoor op zo'n groot schip. Volgens mij was het schip helemaal volgeboekt en dit betekent dan toch dat er zo'n 2500 mensen aan boord van de M/S Mariella waren. We hadden zelfs een ‘outside cabin' geboekt, dus we hadden zelfs een raam (toch wel een soort van 1e klas, haha). Met 4 uitklapbedden in stapelbed vorm en een douche en toilet hadden we alles wat nodig was, want slapen zouden we waarschijnlijk toch niet veel doen. Het is eigenlijk best wel grappig dat we er pas op de boot achter kwamen dat er een uur tijdsverschil tussen Zweden en Finland zit. Haha, wisten wij veel!

Tongue out

Het schip zelf zag er best wel mooi uit met verschillende restaurants, bars, taxfree shopping en een club. Het was ook best wel gaaf dat je bovenop het schip kon lopen (ook 's nachts) en dat is best een bijzondere ervaring. Er waren alleen wel een ander soort mensen aan boord dan we hadden verwacht, want we dachten dat er aardig wat jongeren aan boord zouden zijn. Het bleken vooral gezinnen met kinderen of ouderen te zijn, maar we hebben er gewoon ons eigen feestje van gemaakt. Na een lange tocht en toch een korte nacht kwamen we na een vertrek van 16:30 uit Stockholm om 10:00 aan in Helsinki.

Ook Helsinki was eigenlijk best wel anders dan ik had verwacht. Ik dacht het is Scandinavië, dus het zal best wel veel op Stockholm lijken. Dat bleek dus best wel anders te zijn, want je ziet veel Russische invloeden in Helsinki. Deels is dit door de architectuur, maar ook wel door de standbeelden/monumenten die ze hebben van de Tsaren van Rusland. We waren er natuurlijk maar 1 dag, maar het gemakkelijke van Helsinki is dat je het makkelijk in een dag kan zien. Dit kwam dus perfect uit met ons schema!! Zo hebben we door het centrum gelopen, langs de dom met het grote plein, het parlement, het station, door het park en nog veel meer. Al met al een zeer geslaagde dag en ook weer een ervaring rijker!

Laughing

Ook de terugreis was goed verlopen en gelukkig was er niemand zeeziek. Op de heenweg hadden we gegeten van een buffet en nu lekker bij een van de restaurants aan boord. De magen waren dus ook weer goed gevuld! Na weer een korte nacht, kwamen we zondagmorgen terug in Stockholm. Alhoewel ik geen last gehad heb van zeeziek was ik na aankomst in mijn kamer wel een beetje duizelig, want ik bewoog nog mee met de deining van het schip, landziek dus!!

Tongue out
Gelukkig was dit ook na een goede nacht slapen weer over!

Groetjes,
Jeroen

Marielle

Ha Jeroen, leuk verhaal zeg! Dat was wel even anders dan in Stockholm, nou schiet het al op he, nog 1 week dan ben je weer even thuis. Leuk hoor, dan komt Stefan wel z'n auto laten zien! Succes met je studie, en de groetjes van ons, Mandy is al aardig opgeknapt, nog niet helemaal de oude, maar komt goed he!! Groetjes Mariëlle