Jeroen in Stockholm!

Familiebezoek in Stockholm - Deel 2

Inmiddels zijn we aangekomen bij dag 3 (zaterdag dus) van het familiebezoek.
Tongue out
Deze zaterdag had ik een hele dag een skill seminar (een soort workshop) van 10:00 - 17:00. Dus pa, ma, JW en Christa konden lekker zelf hun gang gaan. Gelukkig ging het Zweeds hun ook al aardig goed af en inmiddels waren ze ook wel gewend aan ‘hej hej' te zeggen ipv hallo.
Wink

Na een goed ontbijt zijn ze eerst naar de wisseling van de wacht gegaan bij het koninklijk paleis. Via een insider tip (ik sprak namelijk uit ervaring op dit gebied) had ik ze gewezen op een plaats waar ze de gehele ceremonie konden zien. Deze duurde 45 minuten, dus best lang, maar volgens mij vonden ze het wel leuk om te zien. Toen ik na 5ven terug kwam van college hoefde ik alvast niet te vragen wat ze die dag hadden gedaan. Aan de tassen te zien waren ze lekker wezen winkelen en ja mensen dat kan hier erg goed in Stockholm!

Laughing

Toen we 's avonds een eettentje wilde gaan opzoeken begon het helaas hard te regenen. Eenmaal bij aangekomen bij het restaurant waar we naar toe wilden, was het helaas al helemaal vol. Dat betekende een nieuwe zoeken, maar het was gelukkig al droger geworden en we kwamen uiteindelijk terecht bij een restaurant in een soort serre. Ook hier was het weer zeer geslaagd en de inmiddels beroemde (en beruchte, vooral de Pana cotta voor Jan-Willem) toetjes gingen er zonder enige moeite in.

De dag erna hadden we eigenlijk best een vol programma. Ik had voorzichtig al een beetje gewaarschuwd dat het wel een eindje lopen zou worden. Gelukkig konden ze dag goed beginnen, want ik mocht vandaag aanschuiven bij het ontbijt in het hotel. Met vers brood, eieren, worstjes, Zweedse balletjes, zelf gebakken wafels en warme chocolademelk was het een iets luxer ontbijt dat wat ik hier normaal op een doordeweekse dag (in het weekend trouwens ook niet hoor) gewend ben.

Tongue out

Met een volle maag gingen we op weg naar het Vasamuseet. Dit is een museum rondom het oude schip de ‘Vasa'. Dit schip is na ongeveer 1,5 kilometer na tewaterlating gezonken (in 1628) en heeft 333 op de zeebodem gelezen. Daarna is het schip geborgen en het was nog voor 95% helemaal intact. Nu is dit houten schip te bewonderen in het Vasa museum en dit was erg interessant om te zien. Ook de film over het schip was leuk om naar te kijken en ik kan goed begrijpen dat dit het drukst bezochte museum van Scandinavië is.

Daarna volgde een bezoek aan het koninklijk paleis, waaronder de schatkamer, gastenverblijven, de appartementen en de grote zaal. In het dit paleis was zeker kosten nog moeite gespaard, want er waren dure spullen genoeg. Het was wel leuk om een keer te zien hoe het er nu van binnenuit ziet, maar we waren het er allemaal wel over eens dat we toch niet in zo'n paleis wilde wonen. Het was toch een beetje ‘te', als je begrijpt wat ik bedoel. ;) Hierna even lekker een ‘fika' (dit is de naam voor koffiepauze in het Zweeds) gedaan in de oude stad en zo'n lekkere appelpunt ging er goed in na zo'n stuk lopen!! Ook 's avonds hebben we weer genoten van de pasta en pizza bij een Italiaan en zo kwam aan deze lange en gezellige dag weer een einde.

Helaas was maandag alweer de laatste dag aangebroken en na mijn college van 10 tot 12 zijn we nog even naar het centrum gegaan. Er moesten nog wat souvenirs worden ingeslagen en ook wat snoepjes en koekjes bij een erg leuk snoepwinkeltje mochten natuurlijk niet ontbreken. Daarnaast nog een cultureel uitstapje gemaakt door middel van een wandeling langs het centraal station en het Stadhuis. Van zo'n mooi stadhuis kunnen we zeker nog iets leren in Nederland, haha.

Na een late lunch/vroeg diner stond om 17:15 de taxi klaar bij het hotel voor naar het vliegveld. Helaas was aan hun bezoek hier in Stockholm een einde gekomen, maar wat was het leuk en gezellig!! Ik heb alvast een geweldige tijd gehad en bedankt voor de super leuke dagen!!!

Laughing
Gelukkig ben ik van 1 tot 7 november in Nederland, dus ik zie jullie snel weer!!

Overigens toen zij in het vliegtuig zaten, zat ik inmiddels al in het opera gebouw. We gingen namelijk diezelfde avond nog naar de opera ‘Carmen'. Ik was nog nooit naar een opera geweest, maar het gebouw was van binnen alvast prachtig. De opera zelf was ook leuk om een keer te zien, maar aangezien alles in het Frans was (met Zweedse ondertiteling) was het soms wel wat moeilijk te volgen, haha.

Nogmaals bedankt en tot snel!!

Groetjes,
Jeroen

Reacties

Reacties

bethina

Ha jeroen

Effe weer een berichtje uit Nieuwe-Tonge.
Leuke foto's van het familiebezoek en op de verjaardag van oma hebben we alles gehoord. Was super heb ik begrepen! Je hebt het ook goed naar je zin. Fijn hoor! Hier gaat alles goed, alleen Tessa niet zo, maar dat had je wel gelezen op FB. We zullen nog maar even van haar genieten :-)

Jeroen

Hoi Bethina,
Ja het familiebezoek was inderdaad erg geslaagd. Hier gaat alles nog steeds prima en heb nu lekker een paar dagen vrij :) Ja ik had het gelezen, heel zielig hoor.... Je hebt gelijk geniet er nog maar van!
Tot over 2 weken, groetjes Jeroen

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!